Birkenstock

Изберете марка

Успех вкоренен в отдадеността на наколко поколения към изкуството на производство на ортопедичи обувки. Натрупан богат опит през вековете, който е ненадминат и се предава, култивира и разширява от поколение на поколение.

Корените на обущарската династия Birkenstok могат да бъдат проследени додалчената 1774 г., когато Йоханес Биркенщок се споменава в документи. По-късно дори става майстор обущар.

Братята Йоханес и Йоаха Адам Биркенщок са живели обикновен живот на селски занаятчии, правейки обувки на ръка от началото до края: те правили кожата, сгъвали я и поставяли стелките. Селският живот в Германия се характеризира с тежки метеорологични условия. Облеклото и обувките трябвало да бъдат функционални и здрави. По това време повечето хора притежаваха само един чифт обувки, които трябвало да бъдат кърпени редовно от местния обущар. В по-бедните семейства обувките дори се предават от поколение на поколение. Така че не е изненадващо, че хората са имали тясна връзка с обувките си. Фактът, че Йохан Волфганг фон Гьоте посвещава произведението си от 1776 г. „Поетичната мисия на Ханс Саксон“ на обущар, говори красноречиво за това колко високо се е ценил обущарският занаят по това време.

В началото на 20-ти век животът в Германия се променя бързо. Парните двигатели, железопътните линии и електричеството вече са нещо обичайно в голяма част от Европа, а отделните занаяти биват индустриализирани, тъй като нововъзникващата средна класа има все по-голяма нужда от потребителски стоки. За да се отговори на търсенето са построени нови фабрики, което кара много занаятчии да останат встрани, включително традиционните обущари. Вече нямало нужда да правят обувки от нулата, много от тези занаятчии биват прехвърлени към обущарите, чиято единствена работа била да поправят фабрично изработени обувки. Въпреки това, много обущари запазват репутацията си на качествени обущари. Младият Конрад Биркенщок бил един от тях.

Конрад Биркенщок (роден през 1873 г.), правнукът на Йохан Адам Биркенщок, дава на семейството първия истински пробив в производството на обувки. От 1895 г. Birkenstock са базирани във Франкфурт, недалеч от родния град на семейството Ланген-Бергхайм. Конрад се присъединява към така нареченото движение за „реформа на обувките“ и превръща неговите теории в реалност. Подобно на други млади обущари, той проектира кълъпи, които са в основата за направа на обувките, използвани по време на целия процес и определящи размера и формата на крайния продукт. През 1897 г. Конрад Биркенсток разработва анатомично оформената подметка за обувки. През 1897 г. Конрад Биркенщок разработва анатомично оформената обувка. Тази иновация се характеризира със заоблена пета, гъвкава подметка и разграничение между ляв и десен крак. Индустрията скоро трябва да стандартизира тези нови обувки за различни размери на краката и да ги интегрира в производството на индустриални обувки.

В началото на 20-ти век се появява нарастваща субкултура, която прегръща природата във всичките й форми. Това повлиява на плановете за реформа на обувките. Конрад Биркенщок започва да мисли как кракът може да се търкаля перфектно в модерна обувка. Неговите експерименти довеждат до производството на първата стелка през 1902 г. До този момент стелките за облекчаване на дискомфорта в краката били изработени от метал, тъй като общоприетото схващане било, че стъпалото може да бъде излекувано или стабилизирано само ако е „фиксирано“. Но за Конрад стелките не били само за лечение на увредени крака или облекчаване на заболявания на краката; за него те били от решаващо значение за цялостното здраве на краката. Той експериментирал с голямо разнообразие от материали повече от десетилетие. През 1913 г. той решава да направи конструкция на подметката от смес на материали (включително корк и латекс) и официално регистрира този продукт под името „стелка за крака“. Изобретяването на ортопедичната стелка Birkenstock било революция за семейния бизнес и за здравето на краката.

Стелките на Конрад Биркенщок имали огромен успех в родния му регион. Но знаейки, че е намерил ефективно решение за болките в краката и проблеми с ходенето, той бил решен да разпространи стелките далеч извън родината си. Започнал да пътува из Германия, Швейцария и Австрия, изнасяйки специализирани лекции за предимствата на „системата Birkenstock” – комбинация от ръчно изработени обувки с ортопедични и гъвкави подметки.

Упоритият му труд скоро се отплаща и продажбите започват да се увеличават. Той се премества от Франкфурт във Фридберг, където построява фабрика за масово производство на стелки. Въпреки, че неговите идеи се основават на прозренията на експерти в движението за реформа на обувките, те не биват приети с ентусиазъм от широката общественост в първите години.

По време на пътуванията си из Европа Конрад е придружен от сина си Карл, който по-късно инициира курсове за обучение по „системата Birkenstock“ за обущари и продавачи на обувки. След като завършвали обучението, на собствениците на магазини им било позволено да приложат новите си знания в своите магазини и да продават стелките BIRKENSTOCK на своите клиенти.

Карл Биркенщок използвал идеите на баща си като основа и ги доразвил. През 1936 г. той патентовал "Идеалната обувка": ръчно изработена обувка, която се основава на принципа на естественото ходене. Но производството на обувката, с която Карл не искал да прави никакви компромиси, в крайна сметка се оказа невъзможно. През 1954 г. синът на Карл, Карл, решава да се присъедини към компанията и внася глътка свеж въздух в компанията с големия си интерес към технологиите и материалите. Той възприел идеите на баща си и дядо си, разработва производствени процеси и излиза с новаторска, креативна и направо революционна идея: „сандалът за крака“ BIRKENSTOCK.

Подобно на много членове на семейството му преди него, най-голямото вдъхновение на Карл бива духът на времето. В този случай той е значително повлиян от брутализма в съвременната архитектура. През 1963 г. BIRKENSTOCK пуска сандал, в който структурата и конструкцията на продукта бива видими и неразделна част от дизайна - перфектно отражение на брутализма. Гъвкавата стелка с коркова латексова сърцевина била в основата на сандала, който бил оборудван с проста регулируема каишка. Още веднъж BIRKENSTOCK бил далеч пред времето си. Докато модата на обувките през 60-те години на миналия век е повлияна от италианската стилето, авангардната модерност на сандала на Карл не е приета от мейнстрийма. Когато сандалът е представен на панаира за обувки в Дюселдорф през 1963 г., той се оказва абсолютен провал за публиката. Бързо стана ясно: пътят към успеха няма да минава през света на модата. Бил необходим нов план.

Карл Биркенщок искал да привлече лекари и здравната индустрия, за да пуснат на пазара обувката си. Той изготвя брошура за продажба на своя сандал, прилага я в медицинско списание и предлага копия за продажба безплатно. Той бива буквално затрупан от поръчки от здравния бранш. И това била само началото. Начинът на живот на хората през 20 век се променя бързо, в резултат на което те разполагат с все повече и повече свободно време, което прекарват у дома. И тук, когато става въпрос за обувки, фокусът е повече върху удобството - BIRKENSTOCK бил очевидният избор за хората. Сандалът става изключително популярен и сред привържениците на различни алтернативни движения, които изразявали своето нестандартно мислене чрез носенето на сандала, който също разбивали всички условности. Първоначално сандалът нямал име, но имал номера от 410 до 431. Той станава "Madrid" едва през 1979 г. Верен на принципите на компанията, той е направен изцяло от естествени материали. Към днешна дата уникалният дизайн почти не е променен.

Карл Биркенщок имал изобилие от идеи и създава други новаторски модели през следващите години. През есента на 1964 г. той представя „нов затворен модел“ на търговския панаир „Крака и обувки“ в Хамбург, който по-късно се наричат Zürich. Вдъхновената от брутализма основна структура на сандала остава същата. Zürich  също се характеризираше с ясен силует с видима конструкция. Този сандал имал по-широка каишка и се предлагал както в кожена, така и във вълнена версия: идеален както за външна, така и за вътрешна употреба като чехли Madrid с една каишка, бива нетипична обувка по това време. Тогава носенето на сандали не било обичайно, особено сред мъжете. Следователно Zürich е създаден със същата скрита цел като Madrid, но е предназначен да покрие по-голяма част от крака. От функционална гледна точка Zürich особено се харесала на шофьори, възрастни хора и работещи хора, всички от които се възползват от подобрената опора и сцепление на по-широката форма. Междувременно и двата модела се радват на голяма популярност сред членовете на алтернативните движения, както и сред широката публика, която се интересува от здравословни обувки. Дизайнерската концепция, която разчупва всички конвенции, се придвижи стъпка по стъпка към мейнстрийма.

 

ARIZONA С ДВЕ КАИШКИ 1973 г

Ноември 1973 г. бива важен момент в историята на BIRKENSTOCK: той отбелязва раждането на Arizona. Дизайнът на Arizona се основава на този на Zürich. Карл Биркенсток „отворя“ обувката, но запазва силуета и се придържа към строгите си правила за дизайн. Първоначално сандалът се предлага с горна част от синтетичен материал, подплатен с естествена кожа в черна и бяла версия. През следващите четири десетилетия биват създадени стотици други версии и са закупени няколко милиона чифта - легендарният модел стана бестселър на BIRKENSTOCK. Arizona е олицетворение на BIRKENSTOCK. Бива видян в реномирани модни списания и на краката на много международни знаменитости. Известни носители на BIRKENSTOCK включват основателя на Apple Стив Джобс, който стана ранен фен през 70-те години на миналия век, Леонардо ди Каприо, Джулия Робъртс, Чарлийз Терон, Трейси Елис Рос, Джеон Джунгкук, Джиджи Хадид и Кая Гербер.

КОРКОВОТО САБО: BOSTON 1976 г

През 70-те години BIRKENSTOCK се захваща с разработването на корково сабо. Но за разлика от дървените сабо от онова време, които са тежки и нееластични, версията на BIRKENSTOCK, Boston е лека и гъвкава. Появява се на пазара през 1976 г. и се предлага в различни цветове и материали. Минималистичният, затворен модел се превръща в нов фаворит за закрито и открито, за работа и за свободното време. Функционалността и качеството, с които BIRKENSTOCK е известен, в съчетание с модни стилове - включително по-нови версии с големи катарами - печелят на Boston много последователи. Сред най-видните му последователи са Упи Голдбърг, Сиена Милър, Кийра Найтли, Робърт Патинсън, Кание Уест и Джейсън Момоа.

САНДАЛИТЕ с каишка между пръстите: GIZEH 1983 г

Творенията на Карл Биркенщок изобщо не следват модния мейнстрийм - изборът на цветови опции бил почти единственото нещо, което той предпочита, когато ставаше дума за стил. Той никога не адаптира емблематичния основен дизайн на своите сандали към модните тенденции. Въпреки това, когато сандалите между пръстите стават повсеместни, Карл най-накрая осъзнал, че може отново да създаде нещо специално, като създава нов стил. Формата на пръстите на повечето модели сандали не била съвместима със стелките за крака BIRKENSTOCK. И така Карл Биркенщок бързо създава версия, която била това, от което клиентите имали нужда. След три години щателни проучвания и изследвания той най-накрая успява да усъвършенства първата гама сандали с прашки на марката. Gizeh постига огромен успех и станава част от основната колекция. През годините този елегантен стил е бил носен от хора като Джулиан Мур, Хайди Клум, Ан Хатауей и Ашли Олсен.

Фокусът на BIRKENSTOCK очевидно остава в здравето на краката и компанията се справя със света на модата по свой начин. Естетиката бива съчетана с функционалността, но никога не се правят компромиси в полза на масовите модни тенденции По време на икономическото чудо през 1980-те и 1990-те години BIRKENSTOCK започва да продава и в чужбина, но все още главно на здравната индустрия и членовете на алтернативната сцена. Но тогава се случва нещо неочаквано. През 1985 г. фотографът Ким Нот съчетава моделите на BIRKENSTOCK Arizona и Boston с авангардна мода с японска визия в снимка за корицата на британския ELLE, а през юли 1990 г. 16-годишният тогава модел Кейт Мос позира в BIRKENSTOCK модели в Палермо и Рио като заснема корица с фотографа Корин Дей за британското списание THE FACE. Деветдесет години след изобретяването на ортопедичните обувки, BIRKENSTOCKS внезапно се движат по червените килими и модните подиуми на света.

Светът на модата вече официално има BIRKENSTOCK на своя радар. Но въпреки това ново внимание, BIRKENSTOCK остана верен на своите принципи: формата на стелките за крака остават непроменени. Само изборът на материали и цветове стана по-голям - и тук BIRKENSTOCK понякога дори оставя решението на другите. Първият моден дизайнер, който се опитва да изпълни тази задача, е Марк Джейкъбс, който модифицира Arizona през 1993 г. като част от своята гръндж колекция за модна къща Perry Ellis. Премиум версиите биват изработени от естествена кожа, коприна и велур, а блестяща катарама допълва цялостната визия. Специалната колекция с лимитирани бройки бива достъпна само в луксозния универсален магазин в Ню Йорк Bergdorf Goodman - далеч от спокойния Langen-Bergheim в Хесен.

След началото на хилядолетието BIRKENSTOCK се издигна до зенита на модния рай: немският супермодел Хайди Клум създава ексклузивна колекция за BIRKENSTOCK. В колекцията “Glamour” класиките Arizona, Madrid и Amasterdam са променени в бунтарски байкърски стил. Сътрудничеството е толкова успешно, че BIRKENSTOCK и Хайди Клум проектират още три колекции заедно: „Africa Collection“, „Third Collection ” и „Graffiti Collection ”.

Светът на модата официално сменя високите токчета с анатомично оформени стелки, показвайки, че стилът може да бъде и функционален. Въз основа на тези положителни преживявания BIRKENSTOCK планира по-нататъшно сътрудничество с известни дизайнери като Рик Оуенс (2018, 2019, 2021), Мезон Валентино (2019 и 2020), Джил Сандър (2021) и студенти от Лондонския моден университет Central Saint Martins Колеж по изкуство и дизайн (2021).

Друга семейна традиция също е поддържана в BIRKENSTOCK: събития на живо. През 2017 г. колекция с Андреас Муркудис се появи в мобилната Birkenstock Box в Берлин, в луксозната модна къща Barneys в Ню Йорк и в италианската модна столица Милано в изложбата “Birkenstock Box x 10 Corso Como”.

В края на 2010-те години все повече и повече дизайнери поставят под съмнение стереотипите и разчупват границите на жанра – точно както първоначалната концепция на Карл Биркенщок за „идеалната обувка“ и по-късно Madrid, който се противопостави на разбирането за естетика през 60-те години. Модните и функционалните обувки никога не са били по-съвместими. Акцентът беше откриването на “BIRKENSTOCK 1774” в Париж, творческото студио на BIRKENSTOCK, което се фокусира върху сътрудничеството с утвърдени и нововъзникващи дизайнери. BIRKENSTOCK се превръща във важна част от световната столица на модата.

В края на 80-те години на миналия век семейство Биркенщок успя да демонстрира опит от над 200-годишна немска обущарска традиция. Въпреки, че много други индустрии решиха да напуснат Германия като място за производство през 70-те години на миналия век в полза на страни с ниски заплати, BIRKENSTOCK плува срещу течението и остава в Германия. От края на 20-ти век стелките и подметките се произвеждат индустриално, докато екип от квалифицирани работници поемат обувките, които могат да се правят само на ръка. Готовите продукти биват изпратени от Франкфурт по целия свят. Търсенето продължава да расте и BIRKENSTOCK трябва да помисли за разширяване на капацитета си. В началото на 90-те години в Германия започна нова ера: Стената падна и Източният блок се разпадна - радостта е безгранична. След обединението много компании са насърчени да се разширят в новите федерални провинции, за да създават нови работни места там. BIRKENSTOCK поддържа решението си да иска да произвежда само в Германия и смело да създаде различни производствени обекти в Саксония. Първото предприятие в новите федерални провинции отваря врати на 1 юли 1991 г. в Бернщат, където трябва да се обработват горните материали за сандалите. В Schönbach BIRKENSTOCK е тъкачна фабрика и там се произвеждат коркови латексови срелки и сандали BIRKIS. През 1993 г. BIRKENSTOCK премества производството на заготовките за горната част на сабото, вмъкването на кайшките и закрепването на катарами и нитове на друго място в Саксония, Seifhennersdorf. И накрая, през 2009 г. в Гьорлиц беше пуснат в експлоатация модерен обект за производство на дълбоки стелки от корк-латекс. Разбиранията на компанията за работата в страни с ниски заплати са неподходящи за BIRKENSTOCK.

През 2010 г., за първи път в историята на BIRKENSTOCK, ежедневният бизнес вече не се управляваше от семейството Birkenstock. С Маркус Бенсберг и Оливер Райхерт двама много опитни мениджъри поемат управлението с раждането на групата BIRKENSTOCK. Новите процеси довеждат до безпрецедентен ръст на продажбите и нарастващо значение на марката. След невероятно успешната 2021 г., съизпълнителният директор Маркус Бенсберг се оттегля от управлението и ежедневните операции, оставяйки Оливър Райхерт да ръководи компанията като едноличен главен изпълнителен директор.

Но докато промяната често е неизбежна, някои неща остават същите. Стелките за крака, революционната идея на Конрад Биркенщок от 1902 г., все още е крайъгълен камък на философията на BIRKENSTOCK за „ходене, както го е замислила природата“. С въвеждането на системи за сън и сертифицирана натурална козметика, BIRKENSTOCK доразвива този принцип с холистичен подход. Със системите за сън BIRKENSTOCK анатомично оформеното легло. Също като стелката за крака, системите за спане BIRKENSTOCK се адаптират към формата на тялото, гарантирайки оптимална опора и максимален комфорт. Сертифицираната натурална козметична серия BIRKENSTOCK NATURAL SKIN CARE също се фокусира върху общото здраве и благополучие. Натуралните козметични продукти са произведени в Германия и не съдържат химически съставки. В техните рецепти откриваме и един стар приятел: корк, който придава на стелките BIRKENSTOCK тяхната еластичност. Екстрактът от корков дъб, получен от корк, е важна част от концепцията за активни съставки на натуралната козметика.

За да отговори на нарастващото търсене, компанията увеличи производствения капацитет за цялото си предлагане и поднови ангажимента си към Германия като производствено място. Първа стъпка: Изгражда се ново производствено съоръжение в Pasewalk в Мекленбург-Западна Померания. Мисията на семейство Birkenstock да направи естественото ходене достъпно за всички е по-жива от всякога.

Колекцията на марката може да откриете в магазини Scandal в Serdika Center, Park Center, Paradise Center, Ring Mall, Scandal Kids Ring Mall, Fusion Serdika Center, както и в нашия онлайн магазин: www.globalbrandsstore.com

 

 
В магазини Fusion Scandal Онлайн globalbrandsstore.com
Сподели
Свързани новини